Dromen en gezondheid

Van jongs af aan ben ik al erg bezig met dromen. Hele verhalen, grote avonturen, sommige spannend, andere eng, weer andere onvoorstelbaar zelfs… Toen ik erachter kwam dat je de inhoud van dromen kunt beinvloedden was ik erg vastbesloten om dat te gaan proberen. Ik had Creatief Dromen gelezen van Patricia Grafield. Tot mijn grote verbazing lukte dat: in een droom zag ik een overleden tante van me en ik vroeg aan haar een cadeau. Dat was de opdracht die ik me in het wakende leven had voorgenomen: aan een droomfiguur een cadeau vragen. Mijn tante gaf me een gele roos. Daarop werd ik wakker. Jaren later toen ik psychologie studeerde vertelde ik deze droom aan een studiegenoot van me. “Een gele roos staat voor vriendschap” vertelde deze studiegenoot me en mijn mond viel open van verbazing.

Na een paar jaar bijhouden van een droomjournaal knapte ik af op dromen. Het leek me dat ik de betekenis van mijn dromen pas altijd achteraf begreep, waardoor ze nutteloos waren in mijn ogen. Ik miste toen de levenservaring om goed door symbolen “heen te prikken” en zo mijn gedrag aan te passen waardoor ik andere uitkomsten kreeg. Mijn droomleven raakte naar de achtergrond.

Totdat ik op 31 december 2008 de volgende droom kreeg: ik ben in een ziekenhuis en sta achter het raam van een operatiekamer. Op de operatietafel ligt een jonge magere man vastgebonden met een riem over zijn borstkas. Een chirurg met donkere krullen loopt binnen en ik weet: “die man moet dood”. Als ik weer naar de operatietafel kijk is de man verdwenen. Ik voel me blij dat de man zo slim is geweest om zich te verstoppen. Ik zie de weerspiegeling van zijn gezicht door het witte plafond heen. De chirurg volgt mijn blik naar boven en gaat met een grijns naar binnen. Ik word wakker met een intens droevig gevoel omdat ik weet dat deze man het niet gaat overleven.

Na de droom was ik zo gegrepen door de intense gevoelens ervan dat ik de droom op een netwerk zette waar andere dromers helpen om een interpretatie te geven. Niemand gaf een reactie erop. Ook sprak ik het telefoonnummer in dat de bekende Nederlandse droomwerker mevrouw Ada de Boer op haar website heeft staan onder het kopje “telefonisch consult”. Ada had het blijkbaar druk want ik heb helaas geen bericht van haar mogen ontvangen. Maar dat de droom een voor mij belangrijke boodschap had dat wist ik zeker…

Ongeveer 4 maanden later belde mijn broer me op. “Niet schrikken” zegt hij “vader ligt in het ziekenhuis. Hij heeft zuurstof te kort in zijn bloed en de huisarts vond het beter hem op te laten nemen”. Mijn vader had een longontsteking. In mijn ogen was het symbool hiervan de band om de borstkas van de man op de operatietafel. Op zijn laatste dag gaf mijn vader geen teken van leven meer. Ik stond bij zijn bed en keek omhoog. “Waar ben je toch?” dacht ik. Toen ineens dacht ik aan het beeld in mijn droom van het gezicht achter het plafond en ik begreep op dat moment dat de droom mij heeft willen voorbereiden op deze intense emoties van machteloosheid die je hebt als kind wanneer je je vader verliest. De doktoren hebben besloten om mijn vader “een eindje op weg te helpen” om zijn overgang zo pijnloos en prettig mogelijk voor hem te laten verlopen. Daarmee bedoel ik dat hij hoewel hij een longontsteking had ook nog pijnmedicatie kreeg toegediend waardoor het ademen voor hem minder krachtig verliep. Ook hebben de doktoren zijn vochtinfuus uitgezet, dit alles zonder overleg met ons. In hoeverre dit rechtmatig geweest is dat weet ik niet. Ik neem aan dat ze met hun medische kennis hebben geoordeeld dat een volwaardig leven voor mijn vader er niet meer in zat. Wij zijn hier als familie uitdrukkelijk niet bij betrokken geweest dit alles is door de dokters besloten zonder verder overleg. Er is ons alleen verteld ons voor te bereiden op zijn vertrek. Dit werd in mijn droom gesymboliseerd door de chirurg als moordenaar.
Nee ik vind de behandelend artsen van mijn vader geen moordenaars. Ik ben van mening dat ze kundig en menslievend hebben gehandeld. Ik had wel wat meer overleg van en met ze gewild.

Heb jij een ervaring gehad van een droom die een bepalende rol heeft gespeeld in je leven of in je gezondheid? Ben je zelf op zoek naar de betekenis van dromen? Therapeut van Binnenuit heeft een gedegen droomopleiding en een jarenlange ervaring in droomuitleg.

Over Mindfunda

My name is Susanne van Doorn, I am a Dutch psychologist. I have been working with psychology, dreams and mythology ever since I finished my study of psychology at Tilburg University. I made this site to share insights, and recent scientific articles about the brain, dreams, and mythology for use in your personal life. A Mindfunda a day keeps the doctor away: a healthy mind in a healthy body. If you are a blogger yourself, you’re invited to submit a blog (if you use the contact form I will get back to you asap) on the subjects of science, mythology or psychology.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dromen en gezondheid

  1. Heb je vragen over dromen, droomuitleg? Neem dan contact met me op: http://www.therapeutvanbinnenuit.nl/

Geef een reactie

