De verbinding tussen dag- en nacht-bewustzijn: Awakening to the song of yourself

Toen ik op vrijdag 24 juni in Kerkrade aankwam, trof ik daar een aardige mevrouw. Ik was in Kerkrade op de droomconferentie georganiseerd door de VSD
http://www.droomvereniging.nl/ en de IASD http://www.asdreams.org/  Deze mevrouw blijkt Ann Aswegan te zijn. Ze heeft net een boek geschreven vertelt ze me: Awakening to the song of yourself, revelations by day, dreams by night.

Ik pak het boek op en blader er in. De eerste 15 hoofdstukken gaan over de revelations by day of de onthullingen in het waakbewustzijn. Een hoofdstuk over het aanroepen van je innerlijke leraar, het onderzoeken van je favoriete verhaal uit je kindertijd, synchroniciteit een keur aan hoofdstukken die me erg aanspreken. Het tweede deel heet dreams by night en bestaat uit 14 hoofdstukken en gaat over het nachtbewustzijn. De 29 hoofdstukken van het boek weerspiegelen volgens de schrijfster de omloop van de maan: de tijd tussen 2 volle manen bedraagt ongeveer 29 dagen.

In Kerkrade verzorgt Ann een ochtendwerkgroep die werkt met de schilderijen van de kunsttentoonstelling. Muziek kunst en creativiteit spelen een belangrijke rol in haar benadering van dromen. Ze vertelde me in Kerkrade dat ze verschillende dromen had gehad over haar boek en de volgorde waarin haar hoofdstukken moesten verschijnen. Het resultaat is een-in mijn ogen-makkelijk leesbaar boek, het leest weg alsof je het zelf geschreven zou kunnen hebben. Op mij had het een onmiddellijke invloed: ik heb diverse dromen gehad nav dit boek. Bijvoorbeeld een droom over de kat op de boerderij waar ik op dat moment was omdat ik mijn overleden kat Dropje zo miste. Ook viel bij mij het kwartje voor wat betreft een nachtmerrie uit mijn kindertijd. Omdat Ann zelf in haar boek heel open is over haar kindertijd en de sprookjes die haar vader haar en haar boer soms vertelde. Die sprookjes kon ze als volwassene herleiden naar zijn eigen jeugd en zijn moeilijkheden als volwassen man. Hierdoor werd het voor mij makkelijker om ook in mijn eigen jeugd bepaalde connecties te leggen.

Het boek is zeker een aanrader, achter ieder hoofdstuk staan oefeningen waarmee je meteen aan de slag kan. Het is echter alleen in het Engels verkrijgbaar, via de site van Ann: http://www.annaswegan.com/book.php

Susanne van Doorn
http://www.therapeutvanbinnenuit.nl/

Over Mindfunda

My name is Susanne van Doorn, I am a Dutch psychologist. I have been working with psychology, dreams and mythology ever since I finished my study of psychology at Tilburg University. I made this site to share insights, and recent scientific articles about the brain, dreams, and mythology for use in your personal life. A Mindfunda a day keeps the doctor away: a healthy mind in a healthy body. If you are a blogger yourself, you’re invited to submit a blog (if you use the contact form I will get back to you asap) on the subjects of science, mythology or psychology.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

