Over het nut van luisteren naar je dromen

Sinds mijn zestiende luister ik naar mijn nachtelijke dromen. Op mijn zestiende las ik de klassieker van Patricia Garfield: Creatief dromen. Hierin stond een techniek waar Garfield veel mee op heeft: die van de Senoi. De Senoi, een volk uit Maleisie. Een van de regels die je moest toepassen volgens Garfield was het vragen om een cadeau aan een droomfiguur. Op een nacht droomde ik over mijn overleden peettante. Blijkbaar had de regel die ik las in het boek een behoorlijke impact want ik vroeg mijn tante om mij een cadeau te geven en ze gaf me een gele roos, het symbool van vriendschap.
Verbluft door dit succes ging ik veel meer lezen. Ik kocht een droomwoordenboek. De meeste droomwerkers vervloeken droomwoordenboeken. De betekenis van een droomsymbool “moet” uit jezelf komen. Maar toch heb ik wel eens wat aan zo’n boek gehad. Of aan de archetypische betekenis van een symbool. Ik zie een droom als een verhaal met een heleboel luikjes. Afhankelijk van de methode die je hanteert til je een ander luikje op. of je nu werkt met een woordenboek en door associeert op de betekenis die je daar in vindt, of je trekt een tarotkaart, of je speelt de droom na, of je maakt het geluid uit je droom en luistert naar de boodschap die je lichaam je geeft…. In mijn ogen zijn het allemaal wegen die naar Rome leiden.

Maar wat is nu het nut van je droom? Ik bedacht een calvinistische titel om vooral uw aandacht te trekken! Stroop de mouwen op we gaan samen aan de slag. Laat me u meenemen op mijn avonturen in de droomwereld en de conclusies die ik daaruit heb getrokken. Ze hebben mijn dagelijks leven een stuk leuker gemaakt en vaak reikten ze me een ander pad aan dan het pad dat ik genomen zou hebben zonder de droom. Dat maakt droomwerk voor mij zo uitdagend en zo spannend.

De eerste betekenis in een droom is altijd een letterlijke. Bekijk een droom in de eerste instantie gewoon praktisch. Jaren geleden droomde ik dat mijn vader tegen me zei: “hoe durf jij je moeder in die auto te vervoeren”. Ik zei tegen mijjn partner toen ik wakker werd: “ik heb het idee dat we de auto eens na moeten laten kijken” en vertelde hem mijn droom. “Ja” zei mijn partner “dat kan geen kwaad want toen ik remde van de week hoorde ik de auto piepen en dat is niet goed”. Mijn man nam de auto mee naar de garage waar bleek dat de remmen inderdaad aan vervanging toe waren. De garagehouder zei met gevoel voor drama: “U had geen moment later moeten komen daar hadden grote ongelukken van kunnen komen”.

Naast dit soort heel praktische dromen zijn er ook levensbeschouwelijke dromen zoals een die ik laats had die betrekking heeft op het feit dat ik ook al wat jaartjes ouder wordt. Een mentaal-spirituele voorbereiding op mijn leeftijd (nu 43). In mijn droom was ik samen met 3 andere vrouwen aanwezig op een feest. De ene vrouw 10 jaar jonger (10 jaar geleden trouwde ik en kreeg ik kinderen) de andere vrouw 10 jaar ouder en de laatste was 40 jaar ouder dan ik. Ik verzamelde bloemen in de droom, voor mij een teken dat ik erg op mijn gemak ben met het ouder worden (hoewel ik best wel schrik van de eerste grijze haren moet ik eerlijk bekennen). Maar op een gezonde manier 80 worden dat sla ik niet af eerlijk gezegd.

Toen ik in dromen heel duidelijk tarot beelden ging herkennen ben ik me gaan verdiepen in de tarot. Nooit zou ik dat zonder mijn dromen gedaan hebben. Ook kennis van de maan is vanwege mijn dromen gekomen. Een jaar of 2 geleden hoorde ik over een goed boek over droomwerk in groepen geschreven door Connie Kaplan. Ik schafte mij het boek aan, keek erin en dacht: dit is wel heel astrologisch. Omdat ik geen zin had horoscopen te berekenen belandde het boek in de kast waar het ongeveer 2 jaar heeft gestaan. Totdat…. Ik het in een droom uit de kast pakte!
Toen ik wakker werd pakte ik het boek op, dook erin en deed een behoorlijke kennis op van de invloed die de maan op de mens en daarme ook op dromen heeft. We zijn nu eenmaal cyclische wezens die van oudsher geregeld werden door de cycli van de zon en de maan.
Tegenwoordig zoek ik dus altijd even na als ik een droom behandel onder welke maan die heeft plaatsgevonden. Vaak opent dit weer een ander “luikje” naar de betekenis van een droom.
Ook heeft het boek van Kaplan een grote invloed gehad op het groepswerk dat ik doe. Leidt ik een droomgroep dan komen de aanwijzingen van Kaplan toch altijd even om de hoek kijken.

Hopelijk heb ik u als lezer enthousiaist kunnen maken over droomwerk. Een nieuwe visie op uzelf,
nieuwe ideeen, creatieve manieren en soms gewoon heel simpel een oplossing voor iets dat je in het dagelijkse leven over het hoofd hebt gezien.

Ik help u graag met je dromen: http://www.therapeutvanbinnenuit.nl/
Heeft u vragen: stel ze me op info@therapeutvanbinnenuit.nl

Over Mindfunda

My name is Susanne van Doorn, I am a Dutch psychologist. I have been working with psychology, dreams and mythology ever since I finished my study of psychology at Tilburg University. I made this site to share insights, and recent scientific articles about the brain, dreams, and mythology for use in your personal life. A Mindfunda a day keeps the doctor away: a healthy mind in a healthy body. If you are a blogger yourself, you’re invited to submit a blog (if you use the contact form I will get back to you asap) on the subjects of science, mythology or psychology.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Over het nut van luisteren naar je dromen

  1. foto: juvani photo digital art

Geef een reactie

