“Deduction my dear Watson”

Werk als een detective met de droom

Als droomwerker ben je een soort Sherlock Holmes. Jij bent je geld waard omdat je als droomwerker een afstandelijke kijk op de zaak hebt, omdat je dingen combineert (het is zeker de moeite waard om eens in de 2 maanden met zorg te kijken naar je droom op die manier ontdek je thema’s), en dat je als een speurneus deduceert zoals Sherlock Holmes dat deed.
De dromer is de bijzonder gewaardeerde Watson. De dromer is de baas over de droom zoals in het detectiveduo Watson altijd de benen van Holmes op de grond hield.
Een van de dromers waarmee ik werk wilde wat meer inzicht hebben in de thema’s van zijn dromen. Als eerste gingen we kijken naar de betekenis die hij af aan de diverse symbolen in zijn dromen. Al snel kwam daar een man-vrouw thema uit. Daarover zal ik binnenkort een andere colum schrijven. Maar de oorsprong van de verdeling van man-vrouw energie in zijn persoonlijkheid lag in zijn jeugd. De eerste sleutel die we ontdekte was om in ontspannen toestand terug te gaan naar een droom die hij als een nachtmerrie had ervaren. Nachtmerries zijn als kidneren die wat zeggen terwijl je er niet naar luistert. Als je maar niet luistert gaan ze steeds harder roepen. Als je dan nog niet luitsert wordt het roepen schreeuwen.”Gotcha!” nu heb ik je aandacht roept het onbewuste tegen je bewustzijn. Terug naar mijn dromer.

In zijn nachtmerrie had hij een mummie gezien. Een enge angstaanjagende mummie die achter hem aanzat. We gingen terug de droom in, ik leidde hem via een meditatie terug de gang in, de duistere schimmige gang waarin een kist zat. Er hangt een enge sfeer, en dan plots: komt er een mummie uit de kist omhoog. Ik help mijn dromer zijn kamte te bewaren en naar de mummie toe te lopen. “Kijk maar eens wie dat is” moedig ik hem aan. “Dat kan toch niet” zegt hij. “Oh ja hoor” zeg ik tegen hem “pak de windsels maar van het linnen waarmee de mummie is ingewikkeld en wind dat linnen maar voorzichtig om je hand”. Terwijl ik langzaam tel om zijn ademhaling te reguleren hoor ik een kreet van verbazing. “Het is mijn vader” roept hij. De vader die hij als kleine jongen zo gemist heeft. Hij is een van de vele mannen die een onbekende vader heeft. Hij weet wel wie zijn vader is maar hij kent hem niet. Vader werkte en gaf straf. En verder deden ze niet veel samen.

Tijdens ons droomwerk komt de dromer er achter dat hij eigenlijk heel veel met zijn vader gemeenschappelijk heeft. De liefde voor reizen, voor kunst, voor wetenschap, de filosofische inslag. Als relatieve buitenstaander kan ik hem steeds daarop wijzen. Tenslotte als we in een laatste bijeenkomst werken aan thema’s hebben we het over een jaarverslag dat de dromer tijdens zijn werkende leven heeft geschreven voor het bedrijf waar hij werkte. Hier komen mijn speursdervaardigheden goed van pas. Als hij mij vertelt dat hij het zo moeilijk vond om dit verslag te schrijven denk ik ogenblikkelijk aan alle dingen die hij tijdens onze bijeenkmsten als moeilijk heeft bestempeld. De relatie met zijn vader is de meest voor de hand liggende optie. “Dat jaarverslag is jouw liefdesbrief ana je vader geweest denk ik?” Deze vraag raakt hem diep tranen springen in zijn ogen. We spreken af dat hij als afsluiting van nze sessies een lange brief zal gaan schrijven aan zijn overleden vader waarin hij hem zal vertellen wat hij nodig heeft van zijn vader en wat hij als jochie zijn vader aan liefde heeft gebracht. Dit is een prachtige ontroerende brief geworden.

Wil je ook aan de slag met je dromen, drromthema’s of de betekenis van je dromen? Ben je benieuwd naar alles wat er in je onderbewuste leeft en wil je dat inzetten voor je spirituele groei en je emotionele welzijn? Neem contact op met Susanne van Doorn: http://www.therapeutvanbinnenuit.nl/
info@therapeutvanbinnenuit.nl

Over Mindfunda

My name is Susanne van Doorn, I am a Dutch psychologist. I have been working with psychology, dreams and mythology ever since I finished my study of psychology at Tilburg University. I made this site to share insights, and recent scientific articles about the brain, dreams, and mythology for use in your personal life. A Mindfunda a day keeps the doctor away: a healthy mind in a healthy body. If you are a blogger yourself, you’re invited to submit a blog (if you use the contact form I will get back to you asap) on the subjects of science, mythology or psychology.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op “Deduction my dear Watson”

  1. Foto: juvani photo | digital art (www.juvaniphoto.nl)

Geef een reactie

